Etiopia, Saharan eteläpuolisen Afrikan toiseksi väkirikkain maa, on kokenut vahvaa talouskasvua viimeisen vuosikymmenen aikana. Kasvun positiiviset vaikutukset ovat kuitenkin jääneet rajallisiksi, sillä ilmastonmuutoksen ja konfliktien aiheuttamat humanitaariset kriisit koettelevat maata yhä ankarammin. Tulvat, kuivuus ja konfliktit ovat tuhonneet keskeistä infrastruktuuria, viljelysmaita ja toimeentulomahdollisuuksia sekä ajaneet jopa 4,5 miljoonaa ihmistä pois kodeistaan.
Vaikka suurin osa etiopialaisista lapsista aloittaa koulunkäynnin, oppimistulokset ovat heikkoja ja erityisesti tytöt kohtaavat monia esteitä koulutuspolullaan. Vain puolet tytöistä suorittaa peruskoulun loppuun ja vain neljäsosa jatkaa toisen asteen koulutukseen. Köyhyys, perinteiset sukupuoliroolit ja lapsiavioliitot estävät monia tyttöjä käymästä koulua. Usein perheet panostavat poikien koulutukseen, kun taas tytöt joutuvat hoitamaan kotitöitä tai menemään naimisiin alaikäisinä.
Naisiin ja tyttöihin kohdistuva väkivalta on yhä vakava ongelma Etiopiassa, ja se vaikuttaa heidän turvallisuuteensa, terveyteensä ja tulevaisuuden mahdollisuuksiinsa.
Sukupuolittunut väkivalta, lapsiavioliitot ja koulussa tapahtuva häirintä vaikeuttavat oppimista ja voivat johtaa koulun keskeyttämiseen. Lisäksi puutteelliset koulutilat, pitkät koulumatkat ja kuukautishygieniaan liittyvät haasteet estävät monia tyttöjä käymästä koulua säännöllisesti.
Erityisen haavoittuvassa asemassa ovat köyhät, pakolais- ja paimentolaistaustaiset tytöt, joille koulutuspalvelujen tarjoaminen on vaikeampaa. Jotta tasa-arvoinen koulutus toteutuisi, on tärkeää panostaa koulutusjärjestelmän vahvistamiseen, turvallisiin oppimisympäristöihin ja tyttöjen oikeuksien suojeluun.
Etiopian SOS-Lapsikylä perustettiin vuonna 1974. SOS-Lapsikylä Etiopia on arvostettu järjestö, jolla on vahva rooli kansalaisyhteiskunnassa ja tiiviit suhteet maan valtiollisiin toimijoihin. Etiopian kansalliset orpojen ja hylättyjen lasten hoito-ohjeistukset perustuvat SOS-Lapsikylän periaatteisiin ja ohjeistuksiin. Etiopian SOS-Lapsikylällä on kahdeksan toimipistettä hyvinkin hauraissa toimintaympäristöissä. Kehitysyhteistyöhankkeiden lisäksi järjestöllä on hätäaputoimintaa.
Suomen SOS-Lapsikylä on tehnyt yhteistyötä Etiopian SOS-Lapsikylän kanssa vuodesta 2019.
Oromia on Etiopian talouden ja maatalouden kannalta keskeinen alue, jossa viljellään suurin osa maan kahvista ja vehnästä. Silti alueen lapsista 90 % elää köyhyydessä ja 3,2 miljoona lasta ei käy koulua.
EduCare-hankkeen tavoitteena on edistää lasten koulunkäyntiä huomioimalla lasten yksilölliset tarpeet, vahvistamalla perheiden voimavaroja ja tukemalla koko yhteisöä. Koulutus, terveys, ravitsemus, lasten oikeudet ja vanhemmuuden tukeminen muodostavat hankkeen keskeisen kokonaisuuden.
Hankkeessa haavoittuvassa asemassa oleville lapsille tarjotaan koulutarvikkeita ja ruokaa sekä rakennetaan yhteisiä vesipisteitä, jotka parantavat koko yhteisön elinoloja. Erityisesti tyttöjen koulunkäyntiä tuetaan hygieniatarvikkeilla, ja vammaisille lapsille tarjotaan heidän tarpeisiinsa soveltuvia oppimisvälineitä.
Perheiden toimeentulomahdollisuuksia vahvistetaan tarjoamalla ammattikoulutusta, joka monipuolistaa tulonhankintaa ja tukee kestävää elämänhallintaa. Lisäksi tiivis yhteistyö koulujen ja viranomaisten kanssa parantaa opetuksen laatua ja edistää osallistavaa oppimista, sekä luo lapsille paremmat mahdollisuudet kasvuun, kehitykseen ja tulevaisuuden rakentamiseen.
Walison Educare hanke vuosina 2025 – 2027 on jatkoa Suomen ulkoministeriön rahoittamalle hankkeelle Nekemtessä. Tavoitteena on laajentaa aiemmin saavutettuja hyviä tuloksia uudelle alueelle.
Viimeaikaisesta edistyksestä huolimatta naisiin ja tyttöihin kohdistuva väkivalta on edelleen suuri yhteiskunnallinen haaste Etiopiassa ja suuri osa naisista kohtaa väkivaltaa elämänsä aikana. Naiset ja tytöt joutuvat kohtaamaan fyysistä, psyykkistä ja seksuaalista väkivaltaa, joka heikentää heidän terveyttään ja mahdollisuuksia ansaita toimeentuloa. Väkivalta tai sen uhka estää naisten ja tyttöjen yhteiskunnallisen osallistumisen, häiritsee heidän sosiaalisia suhteitaan ja kohdistuessaan nuoreen vie heidän lapsuutensa.
Hankkeemme tavoitteena on vahvistaa naisten ja tyttöjen asemaa sekä lopettaa naisiin kohdistuva väkivalta Hararin alueella. Tavoitteet saavutetaan kokonaisvaltaisella lähestymistavalla, jossa huomioidaan naisten omia haasteita ja tuetaan koko yhteisöä vuosien 2025 – 2027 aikana.
Vahvistamme naisten omia voimavaroja tarjoamalla ammattikoulutusta sekä tukemalla vertaisryhmien ja tukiverkostojen perustamista. Asenteiden ja käytäntöjen muutosta edistetään kouluttamalla sekä naisia että miehiä, tyttöjä ja poikia tasa-arvosta, ihmisoikeuksista ja sukupuolittuneen väkivallan seurauksista. Keskeinen osa hanketta on parantaa naisten ja tyttöjen pääsyä seksuaali- ja lisääntymisterveyspalveluihin sekä vahvistaa paikallisviranomaisten resursseja ja osaamista, jotta he voivat tarjota laadukkaita palveluja.
Koko Hararin yhteisöä tuetaan kouluttamalla naisjohtoisia kansalaisjärjestöjä ja viranomaisia sukupuolittuneen väkivallan torjunnasta ja vammaisinkluusiosta. Lisäksi edistämme järjestöjen verkostoitumista, yhteisten aloitteiden toteuttamista ja aktiivista osallistumista poliittiseen vuoropuheluun.
Tansaniassa Suomen ulkoministeriön tuella edistämme nuorten tyttöjen, poikien ja äitien hyvinvointia ja oikeuksien toteutumista. Hankkeemme puuttuu epätasa-arvoon, lapsiin ja sukupuoleen kohdistuvaan väkivaltaan, köyhyyteen sekä seksuaali- ja lisääntymisterveyteen ja -oikeuksiin liittyviin haasteisiin. Edistämme nuorten tietoisuutta lisääntymis- ja seksuaaliterveydestä ja oikeuksista kuudessa paikallisessa koulussa.
Gambiassa edistämme heikoimmassa asemassa olevien naisten ja nuorten oikeuksia tasa-arvon ja kestävän toimeentulon saavuttamiseksi Suomen ulkoministeriön tuella. Tuemme nuorten koulutusta ja työllistymismahdollisuuksia ammatillisen koulutuksen, uraohjauksen ja työharjoittelupaikkojen kautta.
Intiassa edistämme lasten koulunkäyntiä tarjoamalla lapsille tukiopetusta. Tuemme perheitä oppimateriaalien hankkimisessa, jottei yksikään lapsi joutuisi jäämään pois koulusta koulutarvikkeiden puuttumisen vuoksi. Edistämme vanhempien tietoja ja taitoja, jotta he voivat tukea entistä paremmin lastensa koulunkäyntiä. Intian hanketta toteutetaan yritysyhteistyön avulla.