Hälyttävien yhteydenottojen määrä kasvaa SOS-Lapsikylän Apuu-chatissa – IKEA Suomelta merkittävä tuki työlle

7.10.2020
Tiedotteet

7.10.2020 Vakavien yhteydenottojen määrä on kasvussa SOS-Lapsikylän alakouluikäisille tarkoitetussa Apuu-chatissa. Tämä tarkoittaa, että viikoittain joku lapsi ottaa yhteyttä Apuu-chattiin asiassa, joka johtaa rikosilmoitukseen, lastensuojeluilmoitukseen tai yhteydenottoon sosiaalipäivystykseen.

”Vakavimpia tapauksia ovat perheväkivaltatapaukset, väkivaltainen kiusaaminen, akuutit itsemurhatilanteet ja vanhempien päihteidenkäyttö”, luettelee Apuu-chatin projektipäällikkö Johanna Virtanen.

Apuu-chat on tarkoitettu 7–12-vuotiaille lapsille tilanteeseen, jossa lapsi kokee olonsa turvattomaksi tai uhatuksi kotona ja tarvitsee apua. Chatissa ovat vastaamassa SOS-Lapsikylän lastensuojelun ammattilaiset ja koulutetut vapaaehtoiset, jotka ohjaavat lapset tarvittaessa oman kotikuntansa palveluiden piiriin.

Apuu-chattiin otetaan yhteyttä useimmiten ahdistuksen, kiusaamiseen ja kaverisuhteisiin sekä vanhempiin liittyvien huolien vuoksi. Virtasen mukaan ahdistus on Apuu-chattiin yhteyttä ottavilla lapsilla kasvanut dramaattisesti: jopa viidennes yhteydenotoista liittyy siihen.

Apuu-chat perustettiin alun perin koronatilanteeseen, mutta se on jo lunastanut paikkansa lasten auttamisen kanavana. Touko-syyskuussa chattiin on otettu yhteyttä yli 8 000 kertaa ja siellä on aloitettu noin 5 300 keskustelua. Lapset ovat tulleet chattiin some-idoleidensa ohjaamina, mutta yhä useampi on saanut myös kaverilta vinkkiä chatista.

Ohituskaista itse apua hakevalle lapselle

Apuu-chat on usein ensimmäinen väylä, jolla lapsen on helppoa pyytää apua itselleen. Apuu-chattiin tullessaan lapsi voi luottaa siihen, että hänen tilanteensa otetaan vakavasti ja lapsi yritetään auttaa avun piiriin.

”Viikonloppuisin, iltaisin tai lomilla lapsi voi olla yksin vastuussa itsestään, vaikkei niin tietenkään pitäisi olla. On todella tärkeää, että tällaisissa tilanteissa lapsella on keino hakea itselleen apua, jos kotoa sitä ei saa”, sanoo Virtanen.

Apuu-chatissa päästään sukeltamaan erilaisiin lasten elämän ilmiöihin. Näitä voidaan käyttää apuna lapsi- ja perhepalvelujen kehittämisessä.

”Parhaillaan pohdimme Mannerheimin Lastensuojeluliiton kanssa, kuinka voisimme edesauttaa sitä, että kunnan lastensuojelupalveluissa olisi ”ohituskaista” itse itselleen apua pyytävälle lapselle. Nythän kunnalla on 7 päivää aikaa lastensuojeluilmoituksen tekemisen jälkeen aloittaa palvelutarpeen selvitys, mikä on lapsen elämässä pitkä aika odottaa mitä tapahtuu”, selittää Virtanen.

Chatilla myös vahvistetaan lapsen omaa toimijuutta: keskustelusta voi tulla ja lähteä koska vain ja sinne voi tulla aina uudestaan. Samalla kerrotaan lapsille, että monet heitä huolestuttavat asiat ovat sellaisia, joista on todella tärkeää kertoa aikuisille, koska aikuisten kuuluu ottaa niistä vastuuta.

”Minua kauhistuttaa mitä tapahtuisi, jos Apuu-chattia ei olisi. Chatissa keskusteleminenkin on lapselle oikeaa, aitoa kohtaamista ja vuorovaikutusta, jossa viestitään välittämistä. On ollut liikuttavaa huomata, kuinka keskusteluista on ollut aidosti lapsille apua ja ne ovat helpottaneet heidän oloaan”, sanoo Virtanen.

IKEA Suomesta Apuu-chatin pääyhteistyökumppani

Toistaiseksi Apuu-chat pyörii STEA:n koronatuella, mutta ensi vuodesta lähtien auttamisen kanava on yritysten ja yksityishenkilöiden lahjoitusten varassa. IKEA Suomi ryhtyy tukemaan Apuu-chattia jo tänä syksynä merkittävällä panostuksella ollen näin sen ensimmäinen pääyhteistyökumppani.

”IKEA-visiomme on luoda parempaa arkea, ja sen ohjaamana olemme jo vuosia panostaneet lasten ja perheiden hyvinvointiin järjestöyhteistyön keinoin. Tukemalla Apuu-chatin toimintaa haluamme auttaa jokaista lasta saamaan heidän ansaitsemansa aikuisten tuen ja huolenpidon”, IKEA Suomen vastuullisuuspäällikkö Jessica Lehtinen kertoo.

SOS-Lapsikylän yritysyhteistyöpäällikkö Annemi Usva-Vänttinen iloitsee, että IKEA Suomi on sitoutunut tukemaan Apuu-chatin ylläpitoa ja kehitystyötä seuraavien kahden vuoden ajan.

”Olemme äärettömän iloisia, että osana pitkäjänteistä ja tuloksellista yhteistyötämme voimme yhdessä auttaa varmistamaan riittävän huolenpidon ja paremman arjen niille tuhansille lapsille, jotka tuntevat olonsa turvattomaksi kotonaan. Toivomme, että IKEA Suomen esimerkki innostaa myös muita yrityksiä ja yksityishenkilöitä toimimaan apua tarvitsevien lasten puolesta”, Usva-Vänttinen toteaa.

Lisätiedot:

Apuu-chatin projektipäällikkö Johanna Virtanen, johanna.virtanen(at)sos-lapsikyla.fi, p. 044 761 4131
Yritysyhteistyöpäällikkö Annemi Usva-Vänttinen, annemi.usva-vanttinen(at)sos-lapsikyla.fi, p. 040 046 5020
IKEA Viestintä, pr.finland(at)IKEA.com, puh. 040 451 7856

Apuu-chat: apuu.fi