Nuoria konferenssissa
Blogi Ehkäisevä työ Kansainvälinen työ

”Äänelläni on merkitys” – nuoret edistämässä kestävää ja tasa-arvoista yhteiskuntaa

Tämä kirjoitussarja tarkastelee YK:n kestävän kehityksen tavoitteita (SDG) ja niiden yhteyttä SOS-Lapsikylän kansainväliseen työhön. SOS-Lapsikylä tukee näitä tavoitteita edistämällä lasten, nuorten ja perheiden oikeuksia yli 130 maassa – erityisesti vahvistamalla haavoittuvassa asemassa olevien lasten hyvinvointia, koulutusta ja suojelua. Sarjassa sukellamme tavoitteiden taustoihin ja vaikutuksiin – ja siihen, miten ne konkretisoituvat SOS-Lapsikylän työssä eri puolilla maailmaa sekä miksi ne koskettavat myös meitä Suomessa.  

SOS-Kehittäjänuoret ovat nuoria, joilla on kokemusta lastensuojelusta. Mutta miten nuoret kehittäjät liittyvät YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamiseen ja kestävämmän sekä oikeudenmukaisemman tulevaisuuden rakentamiseen? SOS-Kehittäjänuorten toiminnassa nuoret jakavat kokemustietoaan, harjoittavat yhteiskunnallisen vaikuttamisen tapoja, oppivat lasten oikeuksista ja vaikuttavat heille merkityksellisiin asioihin. Osallisuutta lisäämällä kehitämme lastensuojelua, lisäämme nuorten hyvinvointia ja vähennämme eriarvoisuutta.  

SOS-Lapsikylän työ Suomessa ja maailmalla on tiiviisti kytköksissä YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin. Kun tuemme lasten oikeuksia, mahdollistamme koulutuksen, vahvistamme perheiden toimeentuloa tai edistämme terveyttä, rakennamme samalla siltoja useiden kestävän kehityksen tavoitteiden välillä.   

Ajam­me YK:n kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen ta­voit­tei­den to­teu­tu­mis­ta

”Oon saanu uusia kavereita ja tunnen kuuluvani”  

Osallisuudella on monta määritelmää. Sitä voi kuvata mm. kokemuksena siitä, että tulee kuulluksi, saa vaikuttaa itselleen merkityksellisiin asioihin tai olla osa yhteisöä. SOS-Kehittäjänuorten tavoitteena on tehdä lastensuojelusta parempaa yhdessä toimien. Nuoret kokoontuvat yhteen ja ideoivat vaikuttamisen tapoja. Jokainen nuori on arvostettu ja tärkeä osa ryhmää. Nuorten käsistä on syntynyt mm. taidenäyttely, mielipidekirjoituksia, videoita, paikallisia tapahtumia ja kampanjoita. Monessa näistä ajatuksena on rikkoa lastensuojeluun liittyvää stigmaa ja kiinnittää huomiota lastensuojelun epäkohtiin.  

“Kehittäjänuorten toiminnalla on minulle merkitystä siinä, että pääsen osallistumaan ja vaikuttamaan asioihin, jotka kiinnostavat minua ja se tuo hyvää mieltä.”

Kutsuessamme nuoret mukaan kehittämiseen ja keskusteluun lastensuojelusta varmistamme, että palvelut vastaavat entistä paremmin lasten ja nuorten toiveisiin ja tarpeisiin. Osallistumalla ryhmän toimintaan nuoret saavat kokemuksen siitä, että heidän äänensä on arvokas ja ansaitsee tulla kuulluksi. Osallistumisen tapoja on monia. Nuori voi olla kuuntelijana ryhmässä, kertoa mielipiteensä ryhmän sisällä, jakaa ajatuksiaan suuremmalle joukolle vaikkapa kouluttaen ammattilaisia tai antaa äänensä kuulua osana joukkoa esimerkiksi somepostausten kautta.  

Omannäköistä elämää 

”Toiminta on tuonut osallisuuden tunnetta, poistanut taustani häpeää sekä tuonut tunteen, että äänelläni on merkitys.”

Osallisuus on myös mahdollisuuksia vaikuttaa omaan arkeen ja muokata elämästä omannäköistä. Kun nuori saa harjoitella osallistumista joukossa, hän voi rohkaistua kertomaan toiveistaan ja tarpeistaan myös arjen aikuisille lastensuojelulaitoksessa, häntä koskevissa palavereissa tai muissa hänelle merkityksellisissä paikoissa. Nuoren arki sijaishuollossa on monella tapaa aikuisten ohjaamaa ja säätelemää, mutta nuoren osallisuuden toteutuessa parhaimmillaan myös nuoren itsensä näköistä.   

“Toimintaan osallistuminen on auttanut minua hurjasti uskaltamaan kertoa oma mielipiteeni ilman pelkoa, että joku tuomitsee tai nauraa omille ajatuksilleni.”

Nuoria rohkaisten, osallistumisen mahdollisuuksia tarjoten ja tarkkaan kuunnellen luomme lapsille kestävämmän ja oikeudenmukaisemman tulevaisuuden.  

Tiesitkö, että joka kymmenes lapsi ja nuori elää ilman vanhempiensa hoivaa ja perheensä turvaa? Myös sinä voit olla osana muutosta tukemalla lapsia ja perheitä Suomessa tai maailmalla. 

Tutustu myös muihin kirjoitussarjamme kirjoituksiin

Kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen ta­voit­teet 2030 – yh­tei­nen suun­ni­tel­ma pa­rem­paan huo­mi­seen 

Köy­hyys rik­koo lap­suuk­sia – SOS-Lap­si­ky­lä tu­kee per­hei­tä ym­pä­ri maail­maa 

Kou­lu­tus suo­jaa tu­le­vai­suut­ta – näin SOS-Lap­si­ky­lä vie op­pi­mis­ta eteen­päin maail­mal­la 

Kirjoittaja
Tessa Kouvolainen, kotimaan kohtaavan työn kehittämissuunnittelija