Tämä kirjoitussarja tarkastelee YK:n kestävän kehityksen tavoitteita (SDG) ja niiden yhteyttä SOS-Lapsikylän kansainväliseen työhön. Kansainvälinen SOS-Lapsikylä tukee näitä tavoitteita edistämällä lasten, nuorten ja perheiden oikeuksia yli 130 maassa – erityisesti vahvistamalla haavoittuvassa asemassa olevien lasten hyvinvointia, koulutusta ja suojelua. Sarjassa sukellamme tavoitteiden taustoihin ja vaikutuksiin ja siihen, miten ne konkretisoituvat SOS-Lapsikylän työssä eri puolilla maailmaa sekä miksi ne koskettavat myös meitä Suomessa.
Mitä jos lapsi ei koskaan saisi mahdollisuutta oppia lukemaan ja jäisi ilman taitoja, joilla rakentaa omaa tulevaisuuttaan? Maailmassa on noin 272 miljoonaa lasta, jotka eivät käy koulua, ja yli puolet heistä ovat tyttöjä. Saharan eteläpuolisessa Afrikassa yli 15-vuotiaista peräti 32 prosenttia on lukutaidottomia. Lukutaito ja perusosaaminen avaavat ovia parempaan tulevaisuuteen ja auttavat suojautumaan köyhyydeltä, hyväksikäytöltä ja syrjäytymiseltä.
YK:n kestävän kehityksen tavoite 4 (SDG 4) korostaa laadukkaan ja tasa-arvoisen koulutuksen merkitystä. Koulutus ei ole vain oikeus, se on keskeinen väline lasten hyvinvoinnin ja koko yhteiskunnan kehityksen kannalta. SDG 4:n päätavoitteena on taata laadukas peruskoulutus kaikille vuoteen 2030 mennessä.
Mutta missä olemme nyt, ja mitä tarvitaan, jotta tämä lupaus toteutuisi kaikkialla maailmassa?
Maailmanlaajuisesti kehitys laadukkaan koulutuksen parissa on valitettavasti pysähtynyt. Miljoonat lapset jäävät koulun ulkopuolelle köyhyyden, syrjinnän, väkivallan, konfliktien ja ilmastonmuutoksen vuoksi. Monissa maissa erityisesti tytöt kohtaavat suuria esteitä, kuten lapsiavioliittoja, jotka katkaisevat koulutien liian varhain. Perheet, joilla on niukat resurssit, suosivat usein poikien kouluttamista.
Myös monet vammaiset ja lastensuojelun piirissä olevat lapset jäävät koulutuksen ulkopuolelle. Maailmanlaajuisesti puolet vamman kanssa elävistä lapsista ei käy koulua. Kuukautissuojien puute ja koulujen riittämättömät WC-tilat estävät monia tyttöjä käymästä koulua säännöllisesti. Monet jäävät kotiin kuukautisten aikana välttääkseen häirintää – vaikka oikeus koulutukseen kuuluu kaikille.
Jotta kestävän kehityksen koulutustavoite (SDG 4) toteutuisi kaikkialla maailmassa, tarvitaan riittävää ja pitkäjänteistä rahoitusta, maksutonta ja laadukasta perusopetusta kaikille lapsille, päteviä ja koulutettuja opettajia sekä tasa-arvoa ja osallisuutta kaikilla koulutuksen tasoilla. Erityistä huomiota tulee kiinnittää haavoittuvassa asemassa oleviin lapsiin, kuten tyttöihin, pakolaisiin ja vammaisiin lapsiin. Digitaaliset ratkaisut voivat edistää oppimista syrjäisillä alueilla, kunhan teknologia ja opettajien osaaminen ovat kunnossa. Ennen kaikkea koulutuksen edistäminen edellyttää poliittista tahtoa ja yhteistyötä valtioiden, järjestöjen ja yhteisöjen välillä.
Suomen pitkäjänteinen työ tasa-arvoisen koulutuksen eteen on erinomainen esimerkki siitä, miksi koulutukseen investoiminen kannattaa. Suomessa jokainen lapsi käy koulua, jonka myötä kaikille avautuu paremmat mahdollisuudet päästä työmarkkinoille. Suomessa koulutusta ja opettajia arvostetaan, mikä on ollut keskeinen tekijä maan nousussa köyhyydestä maailman onnellisimmaksi maaksi ja SDG-listan kärkisijalle.
Suomen PISA-tulokset ovat yhä kansainvälisesti vahvat, vaikka viime vuosina on havaittu laskua erityisesti lukutaidossa ja matematiikassa. Tämä muistuttaa meitä siitä, että koulutuksen kehittäminen on jatkuvaa työtä, myös täällä Suomessa.
Kaiken kaikkiaan Suomi on suoriutunut hyvin kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamisessa. SDG 4 – Laadukas koulutus on yksi niistä tavoitteista, joiden odotetaan toteutuvan Suomessa vuoteen 2030 mennessä.
Me SOS-Lapsikylän kansainvälisessä työssä toimimme julkisten koulujen kumppanina sekä kehitämme koulujen resursseja ja oppimisympäristöjä. Tuemme nuoria ammatillisessa koulutuksessa ja työelämätaitojen vahvistamisessa, jotta siirtymä itsenäiseen elämään olisi mahdollisimman sujuva ja turvallinen.
Haluamme varmistaa, että jokaisella lapsella on yhtäläiset mahdollisuudet koulutukseen taustastaan riippumatta. SOS-Lapsikylä tukee lapsia ja nuoria pääsemään hyvän koulutuksen piiriin, jotta he voivat hyödyntää täyden potentiaalinsa, niin Suomessa kuin maailmalla. Vuonna 2024 kansainvälisen SOS-Lapsikyläjärjestön toiminnalla tuettiin yli miljoonan lapsen koulutusta maailmanlaajuisesti. Luku kattaa heidät, jotka on tavoitettu suoraan, sekä heidät, jotka ovat hyötyneet palveluistamme välillisesti. Lue lisää kestävän kehityksen tavoitteista, mitä niiden eteen on tehty, ja mitä on vielä tehtävänä.
Suomen SOS-Lapsikylän kansainvälinen työ maailmalla tukee lasten ja nuorten koulunkäyntiä ulkoministeriön, yritysyhteistyön ja kansainvälisen työmme tukijoiden tuella.
Tansaniassa joka kolmas tyttö menee naimisiin alle 18-vuotiaana, ja varhaisraskaudet keskeyttävät usein koulutien. SOS-Lapsikylä vaikuttaa yhteisöissä asenteisiin ja käytäntöihin, jotta tytöt ja teiniäidit voivat käydä koulunsa loppuun. He, jotka ovat jo pudonneet koulusta raskauden vuoksi, saavat tuellamme ammatti- ja yrittäjyyskoulutusta.
Etiopiassa ilmastonmuutos ja konfliktit heikentävät lasten koulupolkua. Tuemme vanhempien toimeentuloa, tarjoamme lapsille koulutarvikkeita, parannamme koulujen infrastruktuuria ja edistämme lapsiystävällisiä opetusmenetelmiä. Tyttöjen koulunkäyntiä tuetaan hygieniatarvikkeilla, ja vammaisille lapsille tarjotaan heidän tarpeisiinsa soveltuvia oppimisvälineitä.
Gambiassa sukupuolittunut väkivalta rajoittaa naisten ja tyttöjen mahdollisuuksia koulutukseen ja työhön. SOS-Lapsikylä tukee heidän koulutustaan ja työllistymistään ammatillisen koulutuksen, uraohjauksen ja työharjoittelupaikkojen avulla.
Intiassa maaseudun koulut kärsivät resurssipulasta, ja erityisesti tytöt ja köyhistä perheistä tulevat lapset joutuvat usein keskeyttämään koulun. SOS-Lapsikylä tukee lasten koulunkäyntiä tarjoamalla tukiopetusta ja oppimateriaaleja sekä vahvistamalla vanhempien valmiuksia tukea lastensa oppimista.
Olemme osa globaalia yhteisöä, ja maailmanlaajuiset haasteet, kuten epätasa-arvoinen koulutus, heijastuvat myös meille. Kun edistämme tasa-arvoista koulutusta kaikkialla maailmassa, rakennamme vakaampaa ja oikeudenmukaisempaa tulevaisuutta myös Suomessa.
Koulutus on sijoitus tulevaisuuteen. Se on sekä oikeus että väline kohti rauhallisempaa, oikeudenmukaisempaa ja kestävämpää maailmaa. Jokainen lapsi ansaitsee mahdollisuuden oppia ja kasvaa.
Myös sinä voit olla mukana tässä muutoksessa tukemalla lasten koulutusta.
Allekirjoitathan myös vetoomuksemme lasten koulutuksen puolesta!