Neste, Fiskars-konserni ja Motonet osoittavat, miten lasten oikeudet ja sosiaalinen vastuullisuus voivat olla aidosti osa liiketoimintaa ja henkilöstökokemusta. Yritykset kertovat kokemuksistaan maksuttomassa yritysvastuutapahtumassa Helsingissä 17.9.2025.
Mitä tapahtuu, kun vastuullisuus ei jää juhlapuheisiin vaan jalostuu käytännöksi, joka tukee lasten oikeuksia ja vaikuttaa kokonaisiin yhteisöihin? SOS-Lapsikylän järjestämässä yritysvastuutapahtumassa syyskuussa ääneen pääsevät yritykset, jotka ovat integroineet sosiaalisen vastuullisuuden osaksi strategiaansa – tavalla, josta hyötyvät sekä lapset, henkilöstö että liiketoiminta.
Koulutus ei ole etuoikeus – Neste rakentaa kestävämpiä yhteisöjä Intiassa
Nesteellä vastuullisuus ei ole yksittäinen kampanja vaan osa koko arvoketjua.
“Olemme sitoutuneet kunnioittamaan lasten oikeuksia niin omassa toiminnassamme kuin toimitusketjuissamme”, sanoo Chrisanne Kouzas, Sustainability Excellence and Development Manager.
Neste on tehnyt SOS-Lapsikylän kanssa yhteistyötä Intiassa, missä tuetaan lasten koulutusta ja perheiden toimeentuloa.
“Tavoitteena on poistaa koulutuksen esteitä, vähentää koulupudokkuutta ja rakentaa tasa-arvoisempia yhteisöjä alueilla, joille toimintamme ulottuu.”
Yhteistyö on hyödyttänyt myös Nesteen vastuullisuustyötä laajemmin.
“Kumppanuus on syventänyt ymmärrystämme paikallisista haasteista ja auttanut meitä kehittämään ihmisoikeuslähestymistapaamme konkreettisiksi, mitattaviksi teoiksi”, Chrisanne Kouzas summaa.
Fiskars-konserni tukee nuoria itsenäistymisessä ja antaa äänen apua tarvitseville lapsille
Lasten ja nuorten oikeudet ovat kiinteä osa Fiskars-konsernin laajempaa ihmisoikeustyötä. Yhteistyö SOS-Lapsikylän kanssa näkyy konkreettisesti mm. astia- ja keittiöpakettien lahjoituksina itsenäistyville nuorille, tukena matalan kynnyksen keskusteluapua lapsille ja nuorille tarjoavalle Apuu-chatille sekä mahdollisuutena kuluttajille tehdä hyvää osana arkea Iittala-myymälöissä.
Fiskars-konsernin vastuullisuustyön ytimessä on ajatus siitä, että teoilla nyt rakennetaan parempaa huomista.
“Yritysvastuun pitää katsoa tulevaisuuteen. Lasten ja nuorten hyvinvointi vaikuttaa suoraan yhteiskunnan tasapainoon ja siihen, millaisessa maailmassa elämme huomenna”, sanoo Kati Ihamäki, VP Sustainability and Public Affairs.
Kati Ihamäen mukaan vastuullisuuskumppanuuksien valinnassa kannattaa pohjata yrityksen arvoihin ja tarkoitukseen.
“Pitkäaikaiset suhteet mahdollistavat oppimisen, yhteisten tavoitteiden luomisen ja aitojen vaikutusten saavuttamisen.”
Motonet: “Hyvän tekeminen lisää ylpeyttä työstä”
Motonetilla vastuullisuus on tiiviisti yhteydessä henkilöstökokemukseen. Yhteistyössä SOS-Lapsikylän H’uraa-työelämävalmennuksen kanssa nuoret saavat työkaluja kohti työelämää ja voivat sen avulla tunnistaa omia vahvuuksiaan.
“Tämä on meille tärkein vastuullisuusteko. Työ tuo hyvinvointia, ja haluamme antaa nuorille kokemuksen siitä, että he kuuluvat työelämään ja tulevat nähdyiksi. Työntekijöillämme on mahdollisuus tehdä vapaaehtoistyötä nuorten valmennuksissa tekemällä esimerkiksi työhaastatteluharjoituksia tai jakamalla nuorille oman uratarinansa”, sanoo Mira Prinz, henkilöstöjohtaja, Broman Group.
Yhteistyö näkyy myös henkilöstön sitoutumisessa. “Hyvän tekeminen lisää ylpeyttä omasta työstä ja vahvistaa yhteisöllisyyttä.”
Mira Prinzillä on neuvo yrityksille, jotka pohtivat vielä omia vastuullisuusvalintojaan.
”Suosittelen aloittamaan siitä, mikä tuntuu aidosti omalta ja linkittyy yrityksen arvoihin, toimialaan ja osaamiseen. Meille nuoret ovat luonteva kohderyhmä, koska työllistämme muutenkin paljon nuoria. Pitkäjänteisyys palkitaan, hyvän kumppanin kanssa voi rakentaa vaikuttavaa kumppanuutta. Meitä on auttanut etenkin avoin vuoropuhelu ja sekä meidän että SOS-Lapsikylän asiantuntijoiden osaamisen tuominen samaan pöytään.”
Merkityksellisyys motivoi – sisäistä motivaatiota ei pidä aliarvioida
Frank Martela, tutkija ja tietokirjailija, muistuttaa, että kokemus merkityksellisyydestä on yksi työn tärkeimmistä motivaatiotekijöistä.
“Kun työn kautta voi parantaa jonkun toisen elämää, sillä on voimakas vaikutus sisäiseen motivaatioon. Lapset ovat monelle tärkeä asia, ja siksi juuri heidän oikeuksiensa edistäminen koetaan usein merkitykselliseksi.”
Mitä yritys voi oppia yhteistyöstä kolmannen sektorin kanssa?
Anna-Maija Aquilera-Pesä, joka johtaa SOS-Lapsikylän kansainvälistä työtä, kannustaa yrityksiä miettimään, miten vastuullisuus saadaan osaksi henkilöstön kokemusta ja arkea.
“Yritykset haluavat nykyään rakentaa sosiaalista vaikuttavuutta, joka ei ole irrallista strategiasta. Hyvin toteutettu yhteistyö voi tukea työnantajamielikuvaa, motivoida henkilöstöä, parantaa liiketoimintaa ja vastata kestävyyteen liittyviin raportointivaatimuksiin – mutta ennen kaikkea se voi muuttaa lasten ja perheiden elämän suunnan. Lasten hyvinvointi on tulevaisuuden rakentamista – ja vastuullisuus alkaa teoista, ei pelkistä tavoitteista.”
Ilmoittaudu mukaan!
Maksuton yritysvastuutapahtuma 17.9.2025 klo 8:30–11:00, Aallon Huippu, Helsinki
🎙 Lavalla Neste, Fiskars Group, Motonet, Frank Martela ja Valeäiti Hanne Kettunen
☕ Herkullisen aamupalan ja viihtyisät tilat tarjoaa Compass Group
👉 Lue lisää ja ilmoittaudu – Saat lahjaksi yrityksen sisäiseen käyttöön tarkoitetut työkortit lapsen oikeuksien toteutumisen arviointiin! Korttien avulla yrityksesi voi hahmottaa, missä kohtaa liiketoimintaasi lapset saattavat olla vaikutuksille alttiina. Kerromme tapahtumassa tarkemmin, miten yritykset voivat – niin työkorttien kuin muiden toimenpiteiden avulla – entistä paremmin huomioida lapsen oikeudet toiminnassaan ja vastuullisuusraportoinnissaan. Tervetuloa mukaan! 👉 https://www.sos-lapsikyla.fi/yritysvastuutapahtuma2025/