Mun elämä -toiminnan kevätkausi päättyi viisipäiväiseen kesäleiriin
Tänä vuonna Espoossa käynnistyneen Aikaa lapselle – Mun elämä -hankkeen ensimmäinen kevät huipentui viime viikolla viisipäiväiseen kesäleiriin, joka oli täynnä monipuolista ohjelmaa. Mun elämä -hanke tarjoaa tukea yksinäiseksi itsensä tunteville ja vertaisryhmistä syrjään jääville lapsille. Toiminnassa lasten kanssa työskentelyyn sitoudutaan pitkäkestoisesti ja työntekijät kulkevat lapsen rinnalla läpi kouluajan, aina toisen asteen opintoihin asti.
Leiriviikko oli lasten suunnittelema ja ohjelmaa on pohdittu yhdessä pitkin kevään ryhmätapaamisia. Kaikki toiminnassa mukana olevat lapset pääsivät osallistumaan leirille. Hankesuunnittelija Marleena Hiltunen kertoo leirin ohjelmasta:
Maanantaina vietimme Helsinki-päivää: kävimme Kauppatorilla ja Suomenlinnassa, missä pääsimme käymään mm. sukellusvene Vesikossa. Lasten toiveesta kävimme myös kuuluisassa Mochi-kahvilassa.
Tiistaina tutustuimme lasten kotikaupunkiin Espooseen, vierailimme Tapiolassa ja kävimme sekä Kulttuuritalolla että EMMA – Espoon modernin taiteen museossa. Loppupäivä kului mm. Nokkalan majakalla ja hiekkarannalla nauttien kesäpäivästä.
Keskiviikon vietimme lasten kotikulmilla Leppävaarassa. Kävimme vierailulla Vermon ravikoulussa, missä pääsimme sekä taputtelemaan että ruokkimaan hevosia. Päivän päätteeksi läpäisimme Huipun seikkailuminigolf-radan ja lapset pääsivät maistamaan Bubble-teetä.
Torstaina teimme vaellusreissun Nuuksiossa. Lapset saivat itse valmistaa ruokansa aina polttopuiden sahaamisesta grillivartaiden täyttämiseen ja ruoan herkutteluun asti.
Perjantai oli lasten toivepäivä: elokuvapäivä toimistolla. Lapset pääsivät tutustumaan SOS-Lapsikylän keskustoimistoon, sisustimme neuvotteluhuoneen elokuvateatteriksi ja lapset valitsivat yhdessä katsottavan elokuvan.
Toiminnalla ehkäistään koulupudokkuutta ja yksinäisyyttä
Mun elämä -toiminnan tavoitteena on alakouluikäisten koulupudokkuuden ehkäisy varhaisessa vaiheessa sekä koulu- ja työelämään kiinnittymisen tukeminen. Jokaiselle lapselle asetetaan toiminnassa yksilölliset, lapsikohtaiset tavoitteet. Toiminnassa tavataan lapsia tarvittaessa yksilötapaamisissa, mutta toiminta keskittyy ohjattuun ja lasten omien tavoitteiden mukaiseen ryhmätoimintaan, jossa aikuisen tuella opitaan lisää itsestä, vuorovaikutussuhteista vertaisten kanssa ja vahvistetaan lasten tunnetaitoja.
Tutkimustiedosta tiedämme, että osallisuuden kokemuksen puute, ulkopuolisuuden kokemus vertaisryhmissä ja yksinäisyys ovat suurimpia syitä koulupudokkuuteen yläkouluikäisenä. Pyrkimyksenä toiminnassa on katkaista koulu- ja työelämästä alkava syrjäytyminen sekä vähentää ylisukupolvista huono-osaisuutta. Toiminnan myötä asiakkaiden koulunkäynnin sitoutumista pyritään parantamaan, välttämään tuleva koulupudokkuus ja lisätään lapsen ja nuoren kokemusta osallisuudesta yhteiskunnassa sekä tuetaan lasta ymmärtämään vuorovaikutussuhteita ja opetellaan tunne- ja vuorovaikutustaitoja yhdessä muiden vertaisten kanssa.
Työskentelyssä keskitytään sitouttamaan lasta omaan tulevaisuuteensa, lisäämään asiakkaan kokemusta vaikutusmahdollisuuksistaan omassa koulu- ja työelämässään, sekä lisätään lapsen positiivisia kokemuksia vertaisten kanssa toimiessa, vahvistetaan verkostotyöllä eri toimijoiden yhteistyötä sekä tuetaan lasta kasvamaan mahdollisuuksiensa mittoihin.
Lue aiempi tiedotteemme hankkeesta tästä.
Lisätietoja:
Hankesuunnittelija
Marleena Hiltunen
marleena.hiltunen@sos-lapsikyla.fi