Mika Aaltola SOScastissa: Miten käsitellä sotaa lapsen kanssa?
Ukrainan sota on taas ollut paljon otsikoissa, kun sodan syttymisestä on kulunut vuosi. Kaipaatko konkreettisia vinkkejä siihen, miten käsitellä sotaa lapsen kanssa?
SOScastin vieras, Ulkopoliittisen instituutin johtaja, Mika Aaltola on tuore isä ja muutenkin miettinyt asiaa tosi paljon.
Keskustelussa SOS-Lapsikylän ehkäisevän työn johtajan Kati Palsasen kanssa Mika Aaltola toteaa, että aikuisten tulisi muistaa, että lapset ovat aikuisia konkreettisempia ja ottavat asiat kirjaimellisesti. Sanavalintoja ja kielenkuvia kannattaa miettiä tarkkaan.
Oletuksena on, että lapset ovat sodasta kuulleet, ja ehkä murehtivat asiaa, vaikka eivät sitä aikuisille näytä.
”Kaikilla ihmisillä on taipumus pyrkiä vähän suojelemaan toisia. Myös lapsilla on tämä, että he eivät halua huolestuttaa. Tässä maailmanajassa ne huolenaiheet pitää tuoda kontekstiin ja päästä purkamaan niitä, ettei jää niitä märehtimään.”
Konkreettisena esimerkkinä Aaltola mainitsee, että ehkä ei aamiaispöydässä kannata ainakaan joka aamu katsoa uutisia, vaan voi olla parempi valita toinen kanava.
Myös tekeminen on tärkeää, eli se, että kertoo ja osoittaa lapsille, että aktiviinen osallistuminen yhteiskuntaan ja hyväntekeväisyyteen saa aikaan asioita ja, että se tuntuu hyvältä. Lapset voi myös ottaa mukaan hyväntekeväisyystoimintaan.
Aaltola painottaa myös arjen rutiinien tuomaa turvaa, jos ympärillä oleva maailma tuntuu turvattomalta.
Hän nostaa myös sen, miten aikuisten puhe Venäjästä ja venäläisistä voi vaikuttaa lapsiin, varsinkin ajatellen Suomessa asuvia venäläistaustaisia ihmisiä-
”Se on sellaista perusihmisenä olemista, miten me maailman näemme. Voimme epäinhimillistää ilmiöitä mutta ihmisten epäinhimillistäminen ei ehkä ole järkevin tie.”
Kuuntele koko jakso:
Kuuntele myös ensimmäinen jakso, jossa Mika Aaltola on vieraana.
SOScastin vanhemmat jaksot löydät täältä.
Apuu-chat tarjoaa kaikille 7-15-vuotiaille mahdollisuuden purkaa myös sodan aiheuttamia tunteita. Chat on auki joka päivä klo 9-22.