Yhä useampi lapsi hakee apua mielen hyvinvoinnin takia – yhteydenottojen määrä Apuu-chattiin kovassa kasvussa

1.12.2022
Tiedotteet

Tänä vuonna lapset ovat ottaneet yhteyttä SOS-Lapsikylän Apuu-chattiin jo yli 50 000 kertaa. Keskusteluita on käyty yli 28 000, mikä on lähes 10 prosenttia enemmän kuin koko viime vuonna. Yhä useammin huolen aiheena on mielen hyvinvointi. SOS-Lapsikylän päivystäjät ottavat vakavien tapauksien takia yhteyttä viranomaisiin lähes päivittäin.

Apuu-chat on Suomen suurin lasten chat-palvelu. Lapset myös tietävät, että Apuu-chat on ainoa palvelu, joka on laajasti auki. Päivystäjät ovat paikalla vuoden jokaisena päivän kello 9–22, myös pyhäpäivinä kuten jouluaattona.

”Monella onkin joululoman aikana hätä, kun koulut ovat kiinni ja Suomi hiljenee juhlapyhien viettoon. Lapsilla on lomankin aikana tarve puhua huolistaan luotettavalle aikuiselle”, toteaa Apuu-chatin tiimivastaava Reetta Kosonen.

Apuu-chattiin on ottanut yhteyttä tämän vuoden lokakuun loppuun mennessä yli 50 0000 kävijää ja keskusteluja on käyty jo 28 000. Yhteydenottomäärien kasvaessa monen lapsen hätä ja huoli jää kuulematta. SOS-Lapsikylä rekrytoi ja kouluttaa aktiivisesti vapaaehtoisia, jotta lasten tarpeeseen pystytään vastaamaan jatkuvasti paremmin.

Viranomaisiin yhteyttä yhä useammin

Lähes päivittäin SOS-Lapsikylän päivystäjät ottavat yhteyttä viranomaisiin vakavissa tapauksissa. Viimeisten kolmen kuukauden aikana päivystäjät ovat esimerkiksi soittaneet hätäkeskukseen yli 30 kerta akuuteissa itsemurha-aietapauksissa.

”Kiitos pelastit mun hengen, pelkäsin et yrittäisin tehä jotain ku oon yksin kotona mut päätin tulla tänne puhuu vaikka eka tuntu vähän oudolta.”

Kuluneen vuoden aikana päivystäjät ovat ottaneet yhteyttä viranomaisiin ja koulujen oppilashuoltoon 680 kertaa ja tehneet yli 175 lastensuojeluilmoitusta. Ilmoituksia on tehty enemmän kuin koko viime vuoden aikana yhteensä.

”Lasten oikeus saada tarvitsemiaan palveluja ei toteudu. Nämä lapset olisivat jääneet ilman apua, jos he eivät itse olisi ottaneet yhteyttä meihin. Kaikki perustuu siihen, että joku näkee lapsen hädän. Lapset kertovat meille asioita, joita he eivät ole kertoneet kenellekään muulle”, sanoo Reetta Kosonen.

Kosonen toteaa, että ennaltaehkäiseviä palveluja tarvitaan yhä kipeämmin. Kaikista toimenpiteistä huolimatta lasten pahoinvointi näkyy yhteiskunnassa monella eri tavalla.

”Apuu-chatin vaikuttavuus perustuu ennaltaehkäisyyn. Haluamme luoda keskustelukulttuuria, jossa kaikesta voi puhua ja aina kehotamme lapsia ja nuoria puhumaan myös lähipiirin kanssa, jos suinkaan mahdollista”, Kosonen jatkaa.

”Kiitos sinulle sait mut tajuamaan että ehkä on mun aika vihdoin pyytää apua eikä vaan pyöritellä mun omia ongelmia itseni kanssa.<3”

Taloustilanne nousee esille keskusteluissa

Mielen hyvinvoinnista keskustellaan noin joka kolmannessa käynnissä. Lapset kertovat ahdistuneisuudestaan tai muista mielenterveyden asioista.

Tämän lisäksi lapsia puhututtavat ihmissuhteisiin sekä kotiin ja perheeseen liittyvät asiat. Kiusaamiseen liittyviä keskusteluja käydään runsaasti, marraskuun puoleen väliin mennessä yli kolme tuhatta keskustelua on liittynyt kiusaamiseen.

Keskusteluissa nousee esille myös lasten arjessa selviytyminen. Tähän kuuluvat keskustelut niin koronasta, sodasta, yleisestä taloustilanteesta kuin lasten vapaa-ajan harrastuksista ja miten niistä joudutaan luopumaan perheen taloustilanteen vuoksi.

”Tuli jotenkin helpottunut olo kun sai sanottua nämä asiat jollekin keheen luottaa.”

Lapset haluavat apua – kuuntelemmeko?

Helposti ajatellaan, että omiin oloihinsa vetäytyvä nuori ei halua puhua tai saada apua. Apuu-chatin yhteydenottojen perusteella käsitys on väärä. Lapset ja nuoret haluavat, että asioita viedään eteenpäin ja selvitetään yhdessä.

”On tosi tärkeää sekä meille että lapsille, että Apuussa uskotaan siihen mitä lapset kertovat. Niin pitäisi kaikkien tehdä. Tavallaan toimimme usein palvelunohjauksena lapsille, koska heillä on oikeus saada palveluja”, sanoo Reetta Kosonen.

”Kiitos niin paljon kun otit mut todesta ja autoit, nyt mä pärjään kyllä loppupäivän. Sä teet tärkeetä työtä, oot ihana <3”

Sitaatit ovat lainauksia lasten antamasta palautteesta.

Fakta/yleisimmät keskustelujen aiheet
Mielen hyvinvointi 32 %
Ihmissuhteet 24 %
Koti ja perhe 18 %
Kiusaaminen 17 %
Arjessa selviytyminen 16 %

Yhteystiedot:
Reetta Kosonen
Tiimivastaava, Apuu-chat
Puh: 044 761 4188
reetta.kosonen@sos-lapsikyla.fi

Johanna Virtanen
Ehkäisevän digityön päällikkö
Puh: 050 533 9255
johanna.virtanen@sos-lapsikyla.fi