Aito kohtaaminen on klikkauksen päässä

13.11.2020
Lastensuojelussa tapahtuu
Poika istuu hämärässä huoneessa sängyllään kädessään känykkä

Apuu-chat on tarjonnut huhtikuusta lähtien matalan kynnyksen keskustelukanavan 7–12-vuotiaille lapsille. Palvelun suosio on yllättänyt myös SOS-Lapsikylän oman väen.

Lomat ja juhlapyhät ovat monissa perheissä aikaa, jolloin ongelmat saattavat kasaantua ja kärjistyä. Juuri tällöin lasten tarve keskustelukumppanille on erityisen suuri. Vappuaattona avattiin SOS-Lapsikylän Apuu-chat, jossa lapset voivat hakea apua mieltään askarruttaviin aiheisiin.

”Kun koronapandemia iski päälle ja lapset jäivät kotiin, huolestuimme lasten tilanteesta. Monet saattavat kokea kotonaan hätää tai turvattomuutta, joka ei tule kenenkään näkyville”, kertoo Apuu-chatin toimintaa vetävä projektipäällikkö Johanna Virtanen.

Alusta asti oli tärkeää tehdä Apuu-chatin käyttö kaikin tavoin helpoksi, ja sen kehittämiseen saatiinkin arvokasta tietoa myös lapsilta. Käyttöliittymästä haluttiin selkeä ja sellainen, että se toimii myös vaatimattomilla yhteyksillä ja laitteilla. Samalla oli olennaista luoda keskustelukanava, johon lapset voivat luottaa.

”Moni lapsi testaa palvelua esimerkiksi provosoimalla tai avaamalla chat-keskustelun uudestaan useita kertoja. On kuitenkin vain hyvä, että lapsilla on medialukutaitoa ja halu varmistaa, onko heidän käyttämänsä kanava sellainen, jossa he voivat kertoa asioistaan”, näkee Johanna.

Tunne edellä

Palvelun startin jälkeen kävi nopeasti selväksi, että Apuu-chatin kaltaiselle kanavalle on kysyntää.

”Etukäteen arvioimme, että toukokuun ja joulukuun välillä chatissa käytäisiin tuhat keskustelua. Raja ylittyi kuitenkin jo toisella viikolla. Emme osanneet kuvitella, kuinka hyvin lapset palveluun löytäisivät. On hienoa, että siitä on hyötyä, mutta näinkin suuri tarve on yllättänyt”, Johanna kertoo.

Syksyyn mennessä keskusteluja oli käyty jo noin viisituhatta. Keskusteluiden aiheet vaihtelevat laidasta laitaan. Yleisimpinä teemoina esiin ovat nousseet kaverisuhteet ja kiusaaminen, ahdistus sekä vanhempiin tavalla tai toisella liittyvät huolet.

”Kaikki aiheet ovat sellaisia, joista kannattaa keskustella, jos siltä tuntuu. Lapsen ei tarvitse määritellä, onko kyseessä huolestuttava tai tärkeä asia. Apuu-chat on paikka, jonne voi tulla tunne edellä”, Johanna jatkaa.

Joustavaa vapaaehtoistyötä

Apuu-chatissa on nyt kymmeniä päivystäjiä. Mukana on SOS-Lapsikylän lastensuojelun ammattilaisia ympäri Suomen sekä muutama palkattu työntekijä ja kolmisenkymmentä vapaaehtoista. Johanna uskoo, että auttajia tarvitaan paljon jatkossakin.

”Vapaaehtoisten päivystäjien koulutuksia on ollut joka kuukausi, ja ihmiset ovat todella innokkaasti lähteneet mukaan auttamaan. Ensin vapaaehtoiset haastatellaan, minkä jälkeen he käyvät läpi kahden illan mittaisen etäkoulutuksen ja sen jälkeen ’harjoitusvuoron’ ammattilaisen kanssa. Vapaaehtoisilta päivystäjiltä toivotaan sitoutumista, mutta päivystysajan ja vuoromäärän voi päättää itse. Vapaaehtoinen voi päivystää omalta tietokoneeltaan.”

Vapaaehtoisten avun ohella myös taloudellinen tuki on palvelulle elintärkeää. Apuu-chat käynnistettiin STEA:n (Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus) koronatuella, mutta ensi vuodesta lähtien yritysten ja yksityishenkilöiden lahjoitukset ovat äärimmäisen tärkeitä. IKEA Suomi alkoi tukea Apuu-chattia jo tänä syksynä merkittävällä panostuksella.

”Tuen avulla voimme palkata mukaan ammattilaisia ja kouluttaa vapaaehtoisia. Lisäksi tukirahaa käytetään kohderyhmän eli lasten tavoittamiseen sekä chatin jatkuvaan kehittämiseen”, taustoittaa Johanna.

Apuu-chattiin yhteyttä ottava lapsi pimeässä huoneessa
Moni lapsi kokee turvattomuutta paikassa, jonka pitäisi olla se kaikkein turvallisin. Apuu-chat tukee keskusteluapua tarvitsevia lapsia paikasta riippumatta.

Somevaikuttajat mukana

Lasten tavoittamisessa tärkeä rooli on ollut somevaikuttajilla, jotka ovat kertoneet Apuu-chatista TikTokissa, YouTubessa ja Instagramissa. Yksi heistä on tubettaja Inari Fernandez, joka ylläpitää muun muassa suosittua Äidin puheenvuoro -kanavaa.

”Heti, kun kuulin, että Apuu-chat oli perustettu, halusin lähteä levittämään sanaa. Olen saanut itsekin YouTuben kautta satoja yhteydenottoja apua tarvitsevilta nuorilta. Siksi aikoinani perustin myös Tubeäiti-sarjan, jossa vastataan nuorten kysymyksiin äidin näkökulmasta. Olen erittäin onnellinen, että nyt on olemassa paikka, mihin voi ohjata myös alakouluikäiset lapset”, Inari kertoo.

”Olen erittäin onnellinen, että nyt on olemassa paikka, mihin voi ohjata myös alakouluikäiset lapset.”

Tubeäiti Inari Fernandez

Hän näkee palvelun erittäin tärkeäksi paikaksi lapsille, joilla ei muuten ole mahdollisuuksia olla yhteydessä luotettavaan aikuiseen.

”Chattia on helppo käyttää. On tärkeää, että tieto palvelusta tavoittaa mahdollisimman monet. Olen saanut kiitosta siitä, että olen tuonut tätä tärkeää asiaa esille. Samalla olen tosi iloinen, kun niin moni muukin iso vai-kuttaja on lähtenyt mukaan, kuten Roni Back, Paqpa, Sari Aalto, Niko Saarinen ja Elina Sofia”,iloitsee Inari.


”Edes joku tykkää”

Apuu-chat on saanut lapsilta paljon positiivista palautetta. Pääasiassa palaute tulee epäsuorasti keskustelujen lomassa.

”Emme pyydä erikseen sanallista palautetta. Lasten ei tarvitse olla kiitollisia siitä, että me aikuiset teemme, mitä meidän kuuluu. Paljon liikuttavia kommentteja kuitenkin tulee. Moni on esimerkiksi kertonut, että chatissa tulee tunne, ettei olekaan yksin ja että vuorovaikutus on aitoa kohtaamista, kertoo Apuu-chatin projektipäällikkö Johanna Virtanen.

”Kaikki aiheet ovat sellaisia, joista kannattaa keskustella, jos siltä tuntuu. Lapsen ei tarvitse määritellä, onko kyseessä huolestuttava tai tärkeä asia. Apuu-chat on paikka, jonne voi tulla tunne edellä”, sanoo Johanna Virtanen.

Vaikka kasvokkainen kohtaaminen chatista puuttuu, lasten palautteissa näkyy kokemus aidosta välittämisestä. Erityisesti tietyt kommentit ovat jääneet Johannan mieleen.

”On pysäyttävää, kun lapsi sanoo, että ’kaikkien aikuisten pitäisi osata auttaa yhtä hyvin kuin te’ tai ’musta tuntuu, että edes joku tykkää musta’”.


Apuu-chat

  • 7–12-vuotiaille lapsille tarkoitettu keskustelukanava osoitteessa apuu.fi.
  • Avoinna vuoden jokaisena päivä-nä kello 9–22.
  • Apuu-chatin toiminnan mahdollistavia tukijoita ovat muun muassa IKEA Suomi ja STEA.
  • Haluatko vapaaehtoiseksi? Ota yhteyttä vapaaehtoistyön koor-dinaattoriin Tuula Ylänteeseen, tuula.ylanne(at)sos-lapsikyla.fi, p. 044 299 4107.
  • Auta lapsia lahjoittamalla: sos-lapsikyla.fi/apuu tai Mobile-Paylla numeroon 40331.

Teksti: Juho Heikkinen
Kuvat: Annika Pitkänen/Kreatos Films Oy, Miika Hämäläinen ja SOS-Lapsikylä

Juttu on julkaistu Kuulumisia lehdessä 2/2020