Lasten hätä jää neljän seinän sisälle – SOS-Lapsikylän Apuu-chat auttaa ahdinkoon jääneitä alakoululaisia
Koronaepidemian aiheuttama poikkeustila on entisestään lisännyt pahoinvointia perheissä. Suomessa on nyt paljon koteja, joissa lapset eivät ole turvassa. SOS-Lapsikylä on avannut alakouluikäisille suunnatun Apuu-nimisen chat-palvelun, jotta lapsilla olisi helppo keino pyytää apua vaikeuksien keskellä.
Monissa perheissä koronaepidemia on lisännyt mm. taloudellisia paineita, mielenterveysongelmia, alkoholinkäyttöä ja väkivaltaa. Koulujen ollessa kiinni ja harrastusten tauolla lapset eivät kohtaa arjessaan auttamaan pystyviä aikuisia samalla tavalla kuin normaalitilanteessa, eikä heidän hätänsä näin ollen tule viranomaisten tietoon.
Edessä ovat myös pitkät kesälomat, joiden aikana perheiden ongelmat, kuten päihteidenkäyttö, usein pahenevat. Aina ongelmat eivät tule ajoissa aikuisten tietoon, joten avun hakemisen kanavia tarvitaan.
Apuu-chat on helppo kanava avun pyytämiseen
SOS-Lapsikylä avaa Apuu-chatin 7-12-vuotiaiden lasten auttamiseksi vappuaattona 30.4. klo 14. Tämä chat on tarkoitettu lapselle tilanteeseen, jossa hän kokee olonsa turvattomaksi tai uhatuksi kotona ja tarvitsee apua. Palveluun pyritään löytämään ja tunnistamaan hädänalaiset lapset ja tarjoamaan heille konkreettista apua auttamalla heidät kotikunnan palveluiden piiriin. Apuu-chat on auki joka päivä klo 9-22 ja löytyy osoitteesta: apuu.fi
”Lastensuojelujärjestönä huolemme ovat herättäneet erityisesti alle 13-vuotiaat lapset, joille ei Suomessa ole olemassa heidän valmiutensa ja kyvykkyytensä huomioivaa, yksinkertaista hätäpalvelua. Uusi chat-palvelumme vastaa tähän tarpeeseen heti, mutta myös koronakriisin jälkeen”, SOS-Lapsikylän kehitysjohtaja Kati Palsanen sanoo.
”Tavoitteenamme on ohjata uhkaa tai hätää kotonaan kokevat alakouluikäiset lapset sosiaalisen median kautta Apuu-chattiin, jossa lapsi pääsee hakemaan apua lastensuojelun ammattilaisilta vain yhtä nappia painamalla. Live-chatin kautta päivystäjät puolestaan ohjaavat lapset tarvittaessa oman kotikuntansa lastensuojelupalvelujen piiriin”, Palsanen jatkaa.
Tutustu interaktiivisen tarinan avulla, kuinka Apuu-chat auttaa >>
Tubettajat ja some-vaikuttajat viemässä viestiä lapsille
Apuu-chatista tiedotetaan erityisesti lasten suosimissa sosiaalisen median kanavissa, kuten TikTokissa ja YouTubessa. Mukaan on saatu suuri joukko suomalaisia tubettajia ja some-vaikuttajia, kuten Äidin puheenvuoron Inari Fernández. Jotta lasten olisi helppoa käyttää Apuu-chattia, on sen ulkoasu ja käytettävyys suunniteltu yhteistyössä lasten kanssa. Chat toimii myös kaikista yksinkertaisimmilla ja halvimmilla puhelinmalleilla ja -liittymillä.
Alkuun lasten chat-viesteihin ovat vastaamassa SOS-Lapsikylän ammattilaiset, mutta palvelun laajennuttua mukaan koulutetaan järjestön yritysyhteistyöverkostoa ja vapaaehtoisia chat-päivystäjiksi.
SOS-Lapsikylä tekee palvelussa tiivistä yhteistyötä Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lasten ja nuorten auttavat puhelin- ja nettipalvelut sekä Mieli ry:n ja SPR:n koordinoiman Sekasin-chatin kanssa, jotta apua tarvitsevat lapset voidaan ohjata oikeaan palveluun myös jonotus- tai kiinnioloaikoina. Sujuvan palvelupolun kehittämiseksi yhteistyökumppanina on myös Keski-Uudenmaan sote.
Lisätietoja:
Kati Palsanen, kehitysjohtaja, p. 040 825 1620, kati.palsanen@sos-lapsikyla.fi
Leena Poutanen, viestintä- ja varainhankintajohtaja, p. 040 570 8298, leena.poutanen@sos-lapsikyla.fi