Näin kuului eräs asiakkaalta saamani palaute. Kun me kaksi perhekumppania aloitimme vuosi sitten työskentelymme Vantaalla, emme vielä tienneet tarkasti, mitä työ tulisi pitämään sisällään. Tavoitteenamme oli kuunnella perheitä, löytää heidän ongelmiensa juurisyyt ja tarjota niihin ratkaisuja. Asiakkaitamme yhdisti tarve tulla kuulluiksi ja nähdyiksi. Osa heistä oli saanut erilaisia palveluita, jotka eivät kuitenkaan olleet parantaneet perheen tilannetta.

Perhekumppani on perheiden rinnallakulkija, joka kuuntelee ja tukee. Vantaalla perhekumppanit keskittyvät auttamaan perheitä, joiden lapsilla on itsesäätelyn pulmia. Ennen perhekumppanin apua monet perheistä ovat olleet vain eri toimipisteiden jonossa olevaa paperia. Perhettä ei ole kohdattu, ja tiedot paperilla ratkaisivat, saivatko he palvelua vai eivät. On myös niitä perheitä, jotka eivät ole päässeet edes jonoon. Perheiden avunhuutoihin ei ole vastattu.

Kohtaaminen on perhekumppanin tärkein työkalu. Monille vaikeuksista kärsiville perheille perhekumppani on ollut ensimmäinen henkilö, joka kohtaa heidät aidosti. On tärkeää, että he tulevat kuulluiksi juuri sillä tavalla, kuin he itse haluavat – eivät lähettäjän kirjaaman lomakkeen mukaisesti. 

Kohtaamista ja ymmärrystä

Perhekumppanina työskennellessäni olen saanut eniten juuri kohtaamiseen liittyvää palautetta: 
”Kuuntelija. Pelastaja.”
”Vihdoin joku, jolla on aikaa ja ymmärrystä.”
”Sai uskomaan, että asiat järjestyy.”

Perheet ovat tarvinneet perhekumppania niin ensimmäisten palveluiden saamiseen kuin tuomaan selkeyttä ja ymmärrystä moninaisten palveluiden viidakossa. Perhekumppanin tärkein tehtävä on kuitenkin saada perhe uskomaan, että asiat järjestyvät. Olemme perheiden voimavarojen tukijoita ja toimimme heidän äänenään. 

Vuoden työskentelyn jälkeen ensimmäiset asiakkaamme alkavat jo siirtyä työskentelyn loppuvaiheeseen. Solmut ovat alkaneet aueta – joskus se on vaatinut asioiden hyväksymistä sellaisenaan, ja tarvitessaan perheet ovat saaneet tarvitsemiaan palveluita heille sopivassa tahdissa. 

Apua aiemmin

Viime vuoden lopussa kanssamme aloitti myös kolmas perhekumppani. Alkaessamme saada ensimmäisiä asiakkuuksia päätökseen, voimme aloittaa työskentelyn uusien apua tarvitsevien perheiden kanssa. Näin entistä useampi perhe saa tukea.

Vaikka olemme saaneet paljon aikaan, toivoisin, että voisimme tavoittaa perheet jo aiemmin. Niin, etteivät he joutuisi huutamaan hätäänsä näin kohtuuttoman kauan. Että perheitä kohtaavat ammattilaiset näkisivät ja kuulisivat heidän hätänsä ajoissa ja tarjoaisivat apua. Toivoisin, että perheen omaa näkemystä kunnioitettaisiin. 

Yksi sykähdyttävimmistä saamistani palautteista tuli puhelimeeni tekstiviestinä: 
”Teki hyvää jutella ääneen noit lapseen liittyviä pahoja padottuja fiiliksiä. Nyt illal kun lapsi halas ja sanoi tykkäävänsä ni pystyin olla läsnä ja tuli hyvä olo siitä. Sit se tiukens otetta ni meinas itku tulla ku tajusin et nyt mä nautin tästä lapsesta ja että on se ihana ja rakas joka tapauksessa <3 ”  

Tämän eteen me työskentelemme.