Suomen ensimmäisen SOS-lapsikylän rakentaminen alkoi vuonna 1965. Alusta lähtien kannustavilla tukijoillamme oli keskeinen rooli työmme mahdollistamisessa. Kasvumme nykyisen kaltaiseksi valtakunnalliseksi lastensuojelujärjestöksi on tapahtunut kirjaimellisesti penni penniltä, tiili tiileltä. 

Yritysyhteistyömme isä oli Oy Ulkomainos Ab:n toimitusjohtaja Ensio Hukkataival. Nykyisin nimellä JCDecaux Finland Oy tunnetun yrityksen perinne tukea SOS-Lapsikylän toimintaa jatkuu edelleen. Kun SOS-Lapsikylän ensimmäiset kodit Suomessa aukesivat, saatiin koteihin yritysten avulla pöytiä, penkkejä, sänkyjä, työpöytiä, ompelukoneita, verhoja, patjoja ja muuta tarpeellista. Tavaralahjoituksilla päästiin alkuun ja varoja kartutettiin myyjäisin tai vaikkapa postimerkkikokoelmia myymällä.

Rekkalastillinen leipää ja makeisia

Yhteistyömme Fazer-konsernin kanssa alkoi 1960-luvulla. Eräs leipomopäällikkö tarjosi silloiseen Tapiolan lapsikylään hieman maistiaisia tuotteista, jotka olisivat jääneet juhannuksen alla myymättä. Perheiden hämmästys oli melkoinen, kun kylään kärrättiin rekkalastillinen leipää ja makeisia! 

Tästä asti olemme olleet kuin yhtä perhettä. Nykyisin Fazerin tuki muodostuu taloudellisesta tuesta, yhteisistä hyvistä hetkistä sekä yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta. SOS-Lapsikylän työssä ruuan merkitys hyvinvoinnin peruspilarina ja hoivan välineenä on suuri, ja niinpä Fazerin missio: ”Ruokaa, jolla on merkitys” konkretisoituu oivasti yhteistyössä SOS-Lapsikylän kanssa. Onpa ”Fazerin Sininen” yksi tärkeä hyvää mieltä tuottava elementti lasten kanssa tehtävässä terapiatyössäkin.

Yhteisellä asialla

Vuosi vuodelta olemme tiivistäneet yritysyhteistyötämme ja löytäneet yhteisen sävelen yhä useampien yritysten kanssa. Erityisesti viime aikoina on ollut suuri ilo todeta, kuinka vahvasti yritykset ovat tarttuneet toimeen ja jakaneet tärkeää viestiämme osana omaa viestintäänsä. Sen lisäksi, että olemme saaneet yrityksiltä sekä taloudellista että monenlaista muuta tukea, on meille äärettömän arvokasta, että yritykset tekevät työmme monia ulottuvuuksia tunnetuksi. 

Uskon myös, että yhä useampi yritys kokee SOS-Lapsikylän kumppanuudesta kertomisen merkitykselliseksi myös itselleen. Suomalaisen Työn Liiton tutkimus kertoo 87 prosentin suomalaisista pitävän tärkeänä, että tuotteen tai palvelun tarjoaja pystyy osoittamaan toimintansa vastuullisuuden. Vastuullisuus on toki laaja käsite, ja tekoja tarvitaan monella rintamalla kautta koko yritystoiminnan. Ympäröivän yhteiskunnan pienimmistä ja haavoittuvimmista huolen pitäminen on kuitenkin kädenojennus, jonka vaikutukset kantavat pitkälle. Mitä enemmän ja paremmin teemme töitä yhdessä, sitä vaikuttavampaa toimintamme lasten hyväksi on.

Kipinä auttamiseen jäi

Törmäsin hiljattain kahteen Fazerilta eläkkeelle jääneeseen ihanaan ihmiseen, jotka halusivat jatkaa tutun asian tukemista. Heille vapaaehtoistyöstä SOS-Lapsikylän Lähellä-hankkeeseen kuluvassa Mummun ja Vaarin tuvassa on tullut erottamaton osa elämää. Mummun ja Vaarin tuvassa ikäihmiset viettävät aikaa yhdessä lasten kanssa leikkien ja kokkaillen, ja lasten vanhemmat saavat pienen hengästystauon kiireisessä arjessa. Parhaimmillaan kipinä hyvä asian tukemiseen jää siis kytemään työuran jälkeenkin.

Sydämellinen kiitos kaikille yritystukijoillemme ja upeille yrityskumppaneillemme! Ja jotta lapset eivät unohtuisi, tsemppihalaus kaikille pikkutyypeille! Rutistus myös kaikille lasten lähellä työtä tekeville ja lasten parhaaksi puurtaville kollegoilleni – teidän vaikuttava työnne on onnistuneen yritysyhteistyön ydin.

Lue lisää yritysyhteistyöstämme täällä: www.sos-lapsikyla.fi/lahjoita/yritysyhteistyo/