Sosiaalinen media jyllää – Mashablen infograafi esittää mitä tapahtuu joka ikinen minuutti kellonajasta riippumatta: YouTubeen ladataan 72 tuntia videoita, 204 000 000 mailia lähetetään, Facebookissa jaetaan 2 460 000 sisältöä ja Amazon tienaa 83 000 dollaria.

Edelläkävijöille jo arkipäivässä näkyviä Gartnerin listaamia nousevia trendejä ovat muun muassa 3D-printtaus, itsemittaaminen ja biohakkerointi, Internet of Things ja wearable tech eli puettava tekniikka. Nämä kaikki tulevat vaikuttamaan jokaisen meistä elämään – ja myös lastensuojelun, järjestöjen ja varainhankkijoiden tulee huomioida se omassa toiminnassaan.
 

Digitaalisuus on suuri mahdollisuus varainhankinnalle

Digitaalinen varainhankinta ja yritysten myyntityö digikanavissa perustuu samoihin lähtökohtiin ja mahdollisuuksiin. Digitaalisessa maailmassa avainasemassa ovat toiminnan jatkuva mittaaminen, analysointi ja optimointi. Mitataan kävijöiden, katselukertojen ja konversioiden määrää, klikkiprosentteja, konversiohintaa ja kehitetään jatkuvasti toimintaa saatujen tulosten perusteella. Varainhankintajärjestöille Google tarjoaa lisäksi Grants-ohjelmansa kautta kuukausittain tuhansilla euroilla ilmaista mainostilaa Googlen hakukoneessa.

Onko digitaalisten mahdollisuuksien todellinen hyödyntäminen jo arkipäivää kaikissa varainhankintajärjestöissä? Tai onko se sitä kaikissa kaupallisissa yrityksissä? Nämä ovat mielestäni tehokkaan toiminnan lähtökohtia ja edellytyksiä nykymaailmassa menestymiselle.
 

Viestin pitää erottua, herättää tunteita ja aktivoida

Erityisesti järjestökentällä viestien tulee erottua massasta, herättää tunteita ja aktivoida vastaanottaja. Tässä hyvä esimerkki onnistuneesta kampanjasta Thaimaasta, joka kuvastaa miten hyvä voi kiertää. Video ei varmasti jätä ketään kylmäksi.
Thaimaan video.

Naapurimme Norjan SOS-lapsikyläjärjestö teki hurjan viraalisuosion, melkein 16 miljoonaa katselukertaa saaneen videon lapsesta ilman takkia kylmänä päivänä bussipysäkillä. Melkein kaikki ohikulkijat tulivat apuun ja antamaan lämmikettä – video esittää kysymyksen, miksi välitämme vain hädästä joka on lähellä?
Norjan video.

Myös A-Klinikkasäätiön video herättää ajatuksia ja tunteita, ja se on saanut ansaitusti hyvin paljon huomiota myös Suomen rajojen ulkopuolella –  lapsi ei voi itse vanhempiaan valita. Orpokoti-video.

Teimme Suomessa hyvin näkyvyyttä saaneen kampanjan yhteistyössä Samsungin kanssa – puuttuuko ihmiset lasten hätään julkisilla paikoilla.
Pysähdytkö sinä, kun nuori tarvitsee apua? -video.


Kokeile, mittaa, epäonnistu, yritä uudelleen, onnistu!

Juuri mitattavuus ja optimointi ovat menestyksen edellytyksiä digitaalisessa maailmassa – ja miksei perinteisissäkin kanavissa. Eli kaikki rohkeasti mukaan aktiivisella otteella, tulos ja palkinto seuraa varmasti pitkäjänteisen työn tuloksena!

PS: Liity yli 60 000 tykkääjämme seuraan Facebookissa, ja seuraa meitä Twitterissä, Instagramissa, YouTubessa, Vimeossa ja Pinterestissä.

PPS: Tervetuloa mukaan seuraamaan Zambialaisen SOS-lapsikylän jouluvalmisteluja joulukalenteriimme -luvassa sopivassa suhteessa tarinankerrontaa, pelillisyyttä, osallistamista ja kavereiden kutsumista. Mukana myös houkuttelevia palkintoja yrityskumppaneiltamme – pääpalkintona Samsung Galaxy Tab S (arvo 550,00€). Kerromme julkaisusta nettisivuillamme ja some-kanavissamme, tulethan sinäkin mukaan!