Oma kuplani poksahti, kun tajusin, että on lapsia, joille sana loma on ollut tuntematon käsite ja joiden elinympäristö on ehkä rajoittunut oman taloyhtiön parkkipaikkaan. Mietin mielessäni omaa perhettäni, jolle jokavuotiset lomaseikkailun suunnittelut ovat yhteistä hupia, ja lasten kinastelun aiheena on lähinnä se, kuka saa istua lentokoneessa ikkunapaikalla… Voi vain kuvitella, millaisia tunteita ja tilanteita tällä talvileirillä harjoiteltiin ja kuinka unohtumattomia muistoja odotetusta retkestä syntyi!

Sunnuntailounaita ja starttipaketteja nuorille

Suomessa yli 100 000 lasta elää pelkojen ja murheiden värittämää lapsuutta ja kasvaa ilman riittävää huolenpitoa. Noin 18 000 lasta asuu oman kodin ulkopuolella, syystä tai toisesta. Jos päivittäinen perusturva ja usko turvalliseen huomiseen puuttuu, lapsen on mahdoton unelmoida yhtään mistään.

SOS-Lapsikylän ja yritysten välinen yhteistyö lisää kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevien lasten mahdollisuuksia kasvaa rakastavassa kodissa, arvostettuna ja turvassa. Yritysyhteistyön avulla SOS-Lapsikylä voi helpottaa lasten ja nuorten repaleista arkea ja tarjota heille unelmia siivittäviä, korjaavia kokemuksia.

Selviytymistaistelun keskellä lapsen suurin toive kun saattaa olla se, että koti rauhoittuisi yöksi tai että kaapista löytyisi huomenna syötävää. Turvallisuuden tunteen vahvistuessa lapsen unelmat saavat vähitellen tilaa kasvaa.

Yritysten yhteistyöpanosten turvin on toteutettu satoja unelmia. Nuorten yhteiset sunnuntailounaat, oman huushollin starttipaketit, ovien raottaminen työelämään ja auttaminen työnhaussa ovat olleet upeita yritysten junailemia tekoja itsenäistyvien nuorten tukemiseksi. Monet tuiki tärkeät harrastusvälineet ja itsetuntoa vahvistavat harrastukset ja perheenjäsenten vuorovaikutusta tiivistävät elämykset ovat yritysten toteuttamia unelmien täyttymyksiä.

Kuluttajat valitsevat myös yrityksen arvot

SOS-Lapsikylän ja DNA:n kumppanuutta on kehitetty yhdessä jo vuodesta 2011 asti. DNA tukee lapsikylien toimintaa monin eri tavoin, sekä taloudellisesti että tietoliikenneyhteyksin. DNA:n lapsille tarjoamat tapahtumat, kuten kevätrieha ja laskettelutapahtuma, ovat esimerkkejä kultaakin kalliimmista tavoista järjestää ja rikastavia elämyksiä lasten elämään. Varainhankinnassa puolestaan asiakkaita puhutteleva lahjoitusmahdollisuus DNA Kaupoissa, yritysasiakkaiden golf-tapahtuma ja henkilöstön yhteisvastuuta aktivoivat raha- ja tavarakeräykset lapsikyliin ovat osoittautuneet toimiviksi.

On sykähdyttävää havaita, kuinka yhteistyö SOS-Lapsikylän kanssa antaa parhaimmillaan lisää merkityksiä myös auttavan yrityksen omien työntekijöiden arkeen ja innostaa ideoimaan yhä uusia tapoja auttaa.

SOS-Lapsikylä on kiitollinen lukuisista yritystukijoistaan. Olen huomannut, että aito halu luoda lapsille parempi tulevaisuus kiinnostaa ja tukee myös yrityksen liiketoimintaa. Kuluttajat valitsevat tuotteen rinnalla myös sen edustamat arvot ja maailmankuvan.

Maailma kaipaa myötätuntoa, ja lapset ansaitsevat unelmia. Yrityksillä on unelmien avaimet.

***

Kirjoitus on julkaistu Helsingin Sanomien Tulevaisuuden DNA -blogissa 27.7.2017.